در موضوع بررسی صلاحیت‌ها شرعا قائل بوده‌ایم که انگیزه‌هایی جز مُر قانون را دخیل نکنیم

روح‌الله نجابت در نشست خبری هیأت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورای شهر و روستا در استان فارس که ظهر روز پنجشنبه نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در آستان مقدس شاهچراغ برگزار شد با اشاره به تلاش کمیسیون شوراهای مجلس برای اصلاح قانون شوراها اظهار داشت: اصلاح قانون شوراها در کمیسیون بررسی شد و به صحن هم آمد اما به دلیل بررسی بودجه به تعویق افتاد و امیدواریم که در آینده بررسی و اصلاح شود.

وی با بیان اینکه نمایندگی مردم چه در مجلس و چه شورای شهر و روستا امانت است و باید منتخبین امانتدار رای و نظر مردم باشند، گفت: مقدم بر انتخابات تشویق و ترغیب همه به سمت شفاف‌سازی تصمیم‌گیری در سطوح شوراها و دیگر سطوح است چراکه این امر کارکرد نظارتی دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه نظارت قبل و حین و بعد از انتخابات شوراها لازم است و الان در مرحله نظارت بر انتخابات شوراها هستیم، افزود: تلاش کردیم هیأت نظارت شهرستان‌ها و بخش‌ها دقت نظر شود تا افراد امانتداری کنند چراکه مردم به هیأت نظارت اعتماد می‌کنند و به این اعتماد به سلامت انتخابات یقین می‌کنند.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورای شهر در استان فارس با اشاره به شکل‌گیری هیأت اجرایی با معرفی فرمانداران و تایید هیأت نظارت بیان کرد: فرمانداران۳۰نفر از معتمدین را معرفی کردند و هیأت نظارت شهرستان هم معتمدین را تایید کردند و با شکل‌گیری هیأت‌‌های اجرایی از دل معتمدین پرونده‌های داوطلبان بررسی شد.

نجابت با بیان اینکه پرونده‌ها درهیأت اجرای با وسواس و دقت نظر ویژه‌ای بررسی شد، عنوان کرد: اگر پرونده‌ای در هیأت اجرایی تایید نشده، پرونده درهیأت نظارت شهرستان مطرح نشده و در صورت شکایت داوطلب مستقیما به هیات نظارت عالی استانی ارجاع می‌شود. براین اساس نتیجه‌ها در روز گذشته به داوطلبان اعلام شد و داوطلبان تا ۱۲ اردیبهشت فرصت ثبت شکایت دارند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها تا روز انتخابات ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا و برای اینکه در ۲۸خرداد انتخاباتی در کمال صحت و سلامت برای مردم استان فارس شکل بگیرد، تصمیم بر این شد که تعداد صندوق‌ها بیشتر شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بررسی بی‌طرفانه و بدون توجه به گرایشات سیاسی داوطلبان گفت: تلاش شده که افرادی اداره شوراها را بر عهده بگیرند که به دور از هر گونه مسائل دیگری افراد شایسته باشند و در تایید صلاحیت‌ها اینکه داوطلب عضو کدام دسته و عقبه سیاسی هستند توجهی نشده است.
وی با بیان اینکه در قانون انتخابات شوراها ۴ ماده مشخص داریم که به صلاحیت ها می پردازد افزود: داوطلبانی رد صلاحیت شدند که یکی از شرایط این مواد را نداشتند.
نجابت در پاسخ به اظهارنظر فرماندار شیراز درباره برخی فشارها و شکست سکوتش دربرخی از ناگفته‌ها بیان کرد: درباره این اظهارات باید از خود فرماندار پرسید اما طی این مدت جز تعامل و همکاری میان هیأت نظارت با فرمانداران محترم و هیات‌های اجرایی نبوده است.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با تاکید بر اینکه قانون ملاک عمل ماست، عنوان کرد: مطابق قانون فرماندار معتمدینی را معرفی میکند وهیأت نظارت تایید می‌کند؛ هیچ کدام از اعضای هیأت اجرایی در هیچ یک از نقاط استان نیستند که معرفی شده از سوی فرماندار نباشند وهیأت نظارت حق ندارد کسی را راساً معرفی کند.
وی با بیان اینکه تمام هیأت‌های اجرایی که انتخاب شدند با امضا و معرفی فرماندارهر شهرستان بوده است، گفت: تعداد تایید صلاحیت‌ شده‌ها در استان هزار و ۸۵۱ نفر بودند که هر کدام که رای بیاورند محترمند و ان‌شاءالله بتوانند به جهت تخصصی و فنی شهر را بشناسند و امور مربوط به شهر را اداره کنند.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به طرح جدید کمیسیون افزود: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در کمیسیون در حال اصلاح است و پیش‌بینی شده که چندین دستگاه‌ خدمت‌رسان در شهرها زیر نظر شهرداری شود و صرف نظر اینکه این طرح رای بیاورد یا نه می‌طلبد نگاه‌های تخصصی و فنی در شهرها اعمال شود.
نجابت تاکید کرد: در هیات عالی نظارت استانی و هیات‌های نظارت شهرستان‌ها در موضوع بررسی صلاحیت‌ها شرعا قائل بوده‌ایم که انگیزه‌هایی جز آنچه که مُر قانون است را دخیل نکنیم.
وی با بیان اینکه ۴۶۲ نفر در هیأت نظارت شهرستان ها و بخش ها مشعول فعالیت هستند، گفت: در مجموع در کل استان فارس ۳ هزار و ۲۶۸ نفر برای شوراها ثبت نام کردند که ۲۳۰ نفر انصرافی بوده و ۳ هزار و ۳۸ نفر باقی ماندند و ۱۸۶۷ نفر تایید صلاحیت شدند.

ممکن است بپسندید...