سخنرانی روح الله نجابت پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز + صوت

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

عرض و ادب و احترام دارم خدمت شما نمازگزاران، عزیزان و زائران حرم احمد‌بن موسی. گرامی میداریم دهه کرامت را. دیروز هم روز بزرگداشت حضرت احمد‌بن موسی بود، ولی‌نعمتمان که از همین جا جهت استجابت همه دعاها طلب صلوات بر محمد و آل محمد می‌کنیم.
انشاءالله که مبارک باشد در آستانه ولادت پر خیر و برکت حضرت امام رضا (ع) هستیم.
افتخار بنده است که به عنوان خادم شما عزیزان در مجلس شورای اسلامی یک سال را انجام وظیفه کردم. خب تلاشمان این بود که گزارش‌دهی ما به مردم منظم باشد. خب بعد از یک‌سال گزارشی آمد در فضای مجازی منعکس شد از مجموعه اقدامات انجام شده[بنده].
امروز که خدمت شما عزیزان هستیم، ۲۸ خرداد ماه روز انتخابات، هم انتخابات ریاست جمهوری را داریم هم انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور.
من یک جمله عرض کنم در موضوع انتخابات به طور کلی و بعد یک گزارش بدهم خدمت شما عزیزان در مورد وظیفه خاصی که به عنوان رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان فارس انجام وظیفه کردم. و غرضی که امروز وقت شما را پیش از نماز میگیرم همین موضوع است.
اما آن یک جمله هم در مورد انتخابات ریاست جمهوری این است که همه‌ی ما گله داریم از وضعیت فعلی کشور اما حق و انصاف این است که تلاش کنیم -انشاءالله که همه شما تا الان رأی دادید، و اگر تا الان رأی ندادید تا ساعتی دیگر رأی می‌دهید- اما آن چیزی که اهمیت دارد هرکدام از ما، یک نفر، دونفر، ده نفر، بیست نفری که ممکن است در دوستان و خویشان و آشنایان و بستگان ما باشند و به دلیل همین دلخوری‌ها نرفتند رأی بدهند یا شاید نخواهند رأی بدهند، برویم مجاب کنیم رأی بدهند انشاالله که آثار و برکاتش برای این کشور است و دل امام زمان شاد می‌شود، روح حاج قاسم سلیمانی که افتخار همه‌ی ما ایرانی‌ها و مسلمانان است شاد می‌شود. این را استدعا دارم دست‌کم نگیرید. یک رای هم یک رای است. هر کدام از اینها هر گونه مطلبی داشتند حق بهشان می‌دهیم اما این اهمیتش زائدالوصف است. مجال توضیح بیشتر الان نیست. استدعا دارم تماس بگیرید، پیامک بزنید یا در شبکه‌های اجتماعی و غیره و ذلک درخواست کنید که دوستان شرکت کنند حالا به هر کدام از کاندیداهای که هستند رأی بدهند.

آن چیزی که خدمت شما هستم، موضوع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست. نظارت بر انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری با عزیزان‌مان در شورای نگهبان است، اما نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با مجلس شورای اسلامی است. هیئت مرکزی متشکل از نمایندگان مجلس – پنج نفر- شکل می‌گیرد و اینها ورود می کنند و هیئت‌های استانی که به انتخاب مجمع نمایندگان هر استان انتخاب شدند، هیئت‌های نظارت را تشکیل می‌دهند.
خب مع‌الاسف دیدید در دوره‌ی رو به انتهای شورای شهر یعنی دوره شورای شهر پنجم که رو به اتمام است در سراسر کشور سرجمع اتفاقات خوبی نیفتاد. تعدادی دستگیری و بازداشت و غیره و ذلک بود، حساسیت ایجاد شد. یکی از نقاط ضعف این بود که صلاحیت و نظارت بر انتخابات دوره گذشته آن طور که باید و شاید نبود. بنا بر این شد که هم با دقت نظارت بشود بر فرآیند برگزاری انتخابات، هم دقت و توجه بشود به آبروی تک‌تک داوطلبان، هم دقت و توجه بشود به آبروی شهر و کشور. من یک مثال ساده بزنم برای شما در اهمیت شورای شهر، کل ما ۱۸ نماینده مجلس شورای اسلامی از استان فارس که برویم و دنبال کنیم در مجلس بودجه سالانه تصویب بشود و جداول بیاید و شورای نگهبان تأیید بکند و بعد دستگاه‌های نظارتی و مشخصا دیوان محاسبات ورود بکنند؛ کل بودجه عمرانی استان فارس، ۸ هزار میلیارد تومان است، عنایت کنید کل بودجه عمرانی استان فارس که هجده نماینده دخیلند، شورای نگهبان، دستگاههای نظارتی، ۸ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است. فقط بودجه‌ی شورای شهر شیراز و شهرداری شیراز و مشخصا شهرداری شیراز که تحت نظارت شورای شهر شیراز است و دیگر نه شورای نگهبانی است، نه دیوان محاسبات ورودی مثل ورود به بودجه‌ای که دست مجلس است دارد، بودجه شهرداری شیراز -اونجا گفتیم کل استان فارس که نماینده‌ها ورود می‌کنند بودجه عمرانی هشت هزار میلیارد- صرفاً بودجه شهرداری شیراز شش هزار میلیارد تومان است. یعنی شما مقایسه کنید، یک استان و یک شهر، [بودجه‌اش] یک ذره کمتر است و آن نظارتی که آنجا هست اینجا نیست. پس اهمیت دارد آدم‌ها و افراد صالحی آنجا قرار بگیرند که امانت‌داری کنند برای تک تک افراد شهر و امانت‌دار باشند نسبت به امانتی که در دستشان است. خب در استان فارس بیشترین تعداد شهرستان‌ها را نسبت به تمامی استان‌های دیگر داریم یعنی استان بعد از ما که فکر کنم خراسان باشد سی درصد تعداد شهرستان‌هایشان از ما کمتر است. حالا چه میخواهم بگویم؟ حجم کار انتخابات و برگزاری انتخابات هم در استان فارس به جهت تعداد زیاد شهرستان‌ها که ۳۶ شهرستان‌ است، جدای از ۹۳ بخشی که داریم از همه جا سنگین‌تر است.
تلاش شد در هیأت عالی استانی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که بنده کمترین به همراه آقای دکتر فیروزی نماینده محترم فسا و آقای دکتر رضایی نماینده جهرم در آن حضور دارند یک کار دقیقی را دنبال کنیم و انجام دهیم. دبیرخانه ما فعال شد و ۱۵ نفر از نیروهایی مخلص و انقلابی شکل گرفتند. در سراسر استان یعنی ۳۶ شهرستان هماهنگ شد ۳۶ هیئت نظارت پنج نفره شکل گرفت که این‌ها بیایند و نظارت کنند بر زحمتی که دستگاه اجرایی در اجرای انتخابات، ثبت‌نام داوطلبان، بررسی صلاحیت‌ها و در نهایت می‌رسد به مثل امروزی که روز برگزاری انتخابات است، اتفاق بیفتد.

موضوع و مسئله‌ای که پیش آمد و بنده وظیفه دانستم که خدمت شما عزیزان گزارش بدهم این بود که عملکرد هیئت نظارت بر انتخابات در یک بازه مشخص بررسی صلاحیت‌ها با دقت انجام شد. نکته اول، حدود ۳۲۰۰ داوطلب در انتخابات شوراهای شهر در استان فارس ثبت نام کردند و بعد از آن ۱۴۳۰۰ نفر در انتخابات شوراهای روستاها در سراسر استان ثبت نام کردند. خب شوراهای روستا فضای خودش را دارد. عرضم مربوط به شورای شهر است. از این ۳۲۰۰ داوطلبی که آمدند در مرحله ثبت نام و صلاحیت ‌شان بررسی شد؛ مستحضرید در هر انتخاباتی ابتدا زحمت برگزاری انتخابات و اجرا و بررسی اولیه صلاحیت‌ها با هیات اجرایی است که هر شهرستانی با حضور و ریاست فرماندار تشکیل می‌شود. خب در این فضا از این ۳۲۰۰ داوطلب، ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر در همان ابتدا انصراف دادند، ۸۴۰ نفر تقریبا در هیأتهای اجرایی صلاحیتشان تایید نشد، در سراسر استان. مثلا در شیراز فرماندار محترم و هیئت اجرایی محترم نشستند جلسه گرفتند، صلاحیت‌ها بررسی شد تعدادی در مرحله اجرایی صلاحیتشان مورد تایید قرار نگرفت. که در سراسر استان این تعداد ۸۰۰ نفر است. آمد در مرحله هیات نظارت شهرستان یعنی هشتصد نفر دیگر مستقیم پرونده‌شان ارجاع شد به هیئت عالی نظارت بر انتخابات استان یعنی همان که عرض کردم بنده و آقای فیروزی و آقای رضایی و مابقی داوطلبان صلاحیتشان در هیأت نظارت شهرستان بررسی شد در این مرحله ۳۷۰نفر صلاحیت شان تایید نشد. یعنی در هیأت‌های اجرایی ۸۴۰ نفر و در این مرحله ۳۷۰ نفر، مجموع این نفرات ارجاع شد به هیات نظارت استان. ما یک مصوبه‌ای از قبل داشتیم با آقای دکتر فیروزی و آقای دکتر رضایی، گفتیم چون موضوع بررسی صلاحیت‌ها یک حساسیتی دارد و این را مطابق قانون و ماده ۴۹ قانون برگزاری انتخابات شوراها، استعلام می‌گیریم از دستگاه های نظارتی، مثل ناجا، مثل دادگستری، مثل اداره اطلاعات و امثالهم که در قانون پیش‌بینی شده. گفتیم اگر کسی قرار است صلاحیتش تأیید نشود به استناد گزارش دستگاههای نظارتی که قانون معلوم کرده بوده استعلام گرفته بشود. در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در استان آمدند در دبیرخانه‌ای که همین جا جنب دفتر نمایندگان در جوار حرم سید علاالدین حسین است، برادران ما با کمال تکریم و احترام آمدند دعوت کردند و افراد تک به تک مطالب ، مسائل و اعتراض‌شان را ثبت کردند. در مرحله هیات نظارت استان ۱۱۵ نفر صلاحیت‌شان تایید شد. یعنی هیئت نظارت استان ورودی به معنی رد به این صورت مرسوم نداشته. اگر کسی اعتراض به رد صلاحیتش داشت آمد در مرحله استان.
بعد از آن قریب به ۱۰۷۰ پرونده ارجاع شد به تهران. هیئت نظارت مرکزی برانتخابات، خب یک دغدغه‌ای برای برخی از دوستان پیش آمده بود که چرا مثلا عدد هزار نفر است؟ چرا چنین است؟ چرا چنین نیست؟ یک مطالبه‌ای هم شکل گرفت که عدد بررسی صلاحیت‌ها زیاد نباشد، استدلال ما این بود که این موضوع، موضوع سلیقه‌ای نیست، ما مطابق قانون و مر قانون باید تصمیم بگیریم. بر همین اساس و با این وسواسی که در تهران بود و ما قبلش در استان داشتیم. عرض کردم ما آبروی تک‌تک داوطلبان انتخابات را آبروی خودمان می‌دانستیم. چه بسیار افرادی که دونه‌دونه زنگ زدیم، پیگیری کردیم، رایزنی کردیم، حتی اگر دستگاهی نامه‌ای داده بود که ایشان صلاحیتش مورد خدشه است رفتیم تلاش کردیم دنبال کردیم که این افراد با دقت نظر بیشتری بررسی بشود شاید سه بار، چهار بار دونه دونه پرونده‌ها بررسی شد. در نهایت از این ۱۰۷۷ پرونده‌ای که رفته در تهران بررسی شد، آنجا رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به بنده به عنوان رئیس هیات نظارت بر انتخابات استانی گفت دیدیم [تعداد پرونده‌های] فارس زیاد است حساسیتمان دو چندان شد. در تلاش بودیم دنبال کنیم ببینیم در حق کسی اجحاف نشود،با این تعداد. من به شما عرض بکنم، بقیه استانها اگر ۵۰۰- ۶۰۰ پرونده رد شده داشتند که همه عمدتا از استان فارس کمتر بود یهو دیدیم در مرکز ده درصد از پرونده‌ها یا بیست درصد از پرونده‌ها، رأیی که در هیأت نظارت استانی داده بودند را قبول نکردند، گفتند که دلایل رأی کفایت نمی‌کند. من نمی‌خواهم بگویم که در مابقی استان‌ها خوب کار نشده، اما شاید اتقان لازم وجود نداشت. خدمت شما عزیزانم عرض می کنم در استان فارس کمتر از ۳۰ عدد پرونده که بهترین عملکرد به این جهت که در هیأت مرکزی نظارت حساس شده بودند، اما آمد کمتر از ۳۰ عدد پرونده نظر هیئت استانی را نپذیرفتند که می شود زیر سه درصد یعنی خیلی عدد معقولی است که ممکن است در استان نظر یا رأیی داده باشیم در آنجا، مطلبی بر شکایات آمده باشد، یا سند جدیدی آمده باشد یا موضوعی باشد و بعضی از افراد از آن پنج نفر مثلا دو نفر رای به رد داده بودند و سه نفر به تأیید یعنی پرونده‌هایی بود که شاید چالش برانگیز بود. و این جمله من این است که الان که در خدمت شما هستیم اگر کسی صلاحیتش در انتخابات شورای شهر در سراسر استان فارس تأیید نشده است، صرفاً مستند به نامه مراجع استعلامی، عرض کردم مثل ناجا، دادگستری یا اطلاعات و‌ امثالهم که قانون مشخص کرده. یعنی موضوع، موضوع سلیقه‌ای نیست که من یا دیگری، یا دیگری تصمیم بگیریم که کسی تایید شود یا رد شود، این نکته مهمی بود که من میخواستم با شما عزیزان در میان بگذارم. تلاش بر این بوده تا آن آنجایی که می شود صلاحیت افراد تایید شود تا جایی که می شود اغماض کرد اما هر لحظه ما و همکارانمان در هیأت نظارت شهرستان به همراه دو عزیز آقایان فیروزی و رضایی و به همراه عزیزان مان در دبیرخانه هیات نظارت که همه الحمدلله از جوانان متدین و کارکشته این عرصه بودند نگاهمان این بود که ما هم باید به خدا جواب دهیم چه رد صلاحیت فردی، چه در تایید صلاحیت فردی، هم باید به مردم شهر جواب دهیم که فردا خدای نکرده اگر فردی رفت مسایل و مشکلات که در دوره گذشته که در سراسر کشور اتفاق افتاد و در استان فارس هم تکرار شد. کسی اگر به ما گفت این فرد پرونده اش از گذشته ایراد داشته شما چرا دقت لازم را نداشتید، بگوییم ما هر آنچه که وظیفه بوده انجام دادیم.
این پس توضیحات دقیقی بود که خدمتتان عرض کردم برای اینکه رفع شبهه بشود که خدای نکرده این تلقی پیش نیاید برخورد سلیقه‌ای بود ؛ نخیر ما به مر قانون عمل کردیم و همه مستند است به گزارشات دقیق و البته با رعایت آبروی افراد است.
موضوع دیگر اینکه امروز روز برگزاری انتخابات است گ، عمده شما عزیزان هم زحمت کشیدید امروز صبح رفتید بر سر صندوق‌ها، متاسفانه به جهت اینکه شاید استنباط من این بوده تلاش کردیم کمک کنیم به دوستان برخی از صندوق ها را دونه به دونه خودم رفتم چک کردم شاید تجربه جدی برخی از آقایان و دوستان و عزیزانی که پای صندوقهای که در مجموعه هیأت‌های اجرایی انتخابات بودند، نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیکی نداشتند البته ما مدام مطالبه داشتیم، الحمدلله آقایان هم زحمت می‌کشند مجموعه استانداری و فرمانداری. ولی شاید می شد بهتر از این نیروهایشان سرحال باشند. تا حوالی ساعت ۹ هم بعضی از صندوق ها هم اشکالات‌و ایراد داشت که الحمدلله برطرف شد و قول دادند که تا پایان روز این اتفاق تکرار نشود. سلامت انتخابات در سراسر استان تا الان وضعیت خوبی داشته. بنا بر این بوده که هم یک انتخابات پرشور برگزار بشود به این معنی که همه را دعوت کنیم به شرکت در انتخابات و هم یک انتخابات امن همراه با صحت و سلامت.
من بیش از اطاله کلام نکنم داریم نزدیک می‌شویم به اوقات ملکوتی اذان به استقبال خطبه‌های حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج آقای محمودی که نور چشمان هستند می‌رویم، امام جمعه محترم و موقت شهر شیراز که الحق و الانصاف این یک فرصتی است که در شهر، علمای شهر همه دقت نظر دارند، حقیر شهادت می دهم غاطبه علما و بزرگان این شهر هم تاکید داشتند برحفظ آبرو و حرمت افراد در بررسی صلاحیت‌ها و البته دقت داشتند که خدای نکرده به دلیل واهی آبرویی از کسی برده نشود. بنده شهادت میدهم در موضوع بررسی صلاحیت‌ها تا جای ممکن، الان موضوع خلاف این را سراغ ندارم که مورد اطلاع بنده نباشد اما با دقت نظر زیادی بررسی صلاحیت‌ها اتفاق بیفتد امیدواریم که این پیگیری‌های ما از جانب شما مردم مورد قبول و رضایت باشد که ما تلاش کردیم امانت‌دار خوبی برای شما باشیم در این عرصه و در سه سال باقی مانده پیشرو هم به وظایف خود به خوبی عمل کنیم و دیگر وظایفی که به روی دوشمان است ، سعی می کنیم به تناوب گزارش های را خدمتتان ارائه کنیم هم در جلسات حضوری و هم در فضای مجازی. عذرخواهی میکنم مصدع اوقات شدم افتخاری بود دقایقی از نزدیک گزارشی خدمتتان عرض کنم و به نوبه خود اطمینان را تا به اینجای کار در کل فرایند انتخابات از جمله بررسی صلاحیت‌ها و اجرای انتخابات تا به این لحظه برای شما بزرگواران به عنوان رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان فارس اعلام کنم بر محمد و آل محمد صلوات.

ممکن است بپسندید...