گستاخی غرب پیامد وادادگی و لبخندهای سیاست خارجی است

روح الله نجابت، دبیر اتحادیه انجمن های  اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، درباره حضور هیئت های اروپایی از جمله سفر اخیر هیئت رومانیایی به کشور گفت: جمهوری اسلامی کشوری است که روی گشاده به همه کشورهای دنیا دارد و تعامل از دریچه عزت، حکمت و مصلحت را جزو اصول دیپلماسی خارجی خود می داند.

وی در ادامه افزود: آنچه که جریان دانشگاهی از آن حمایت می‌کند، تعامل با کشورهای مختلف دنیا و کشورهایی است که از موضع برابر با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کنند؛ در آیین دینی ما نیز گفت و گو یکی از اصول برتر است، اما با توجه به عملکرد حدوداً یک ساله دولت، نوع تعامل با مسئولان خارجی حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد ظاهراً شفاف‌سازی در روند مذاکرات با کشورهای مختلف وجود ندارد و از سوی دیگر تدابیر لازم جهت حضور این افراد مورد توجه قرار نگرفته است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های  اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه هیچ نظارتی بر رفتار و گفتارهای هیئت‌های اروپایی و روابط آنان در ایران اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: این مسئله از چند وجه برای جمهوری اسلامی ایران خطرناک است. جمهوری اسلامی برای خود امنیت و حاکمیت ملی دارد و در مقابل بسیاری از کشورها ایستادگی کرده است، به طوری که بسیاری برای حاکمیت جمهوری اسلامی شهید شده‌اند. 

نجابت ادامه داد: آنچه مشخص است اینکه بازرسی و کنترل مسئولان بین‌المللی و سفرای خارجی در ایران انجام نمی‌شود و این مسئله گستاخی طرف مقابل را نسبت به مردم ما ایجاد می‌کند. همچنان که بی ادبی‌های مسئولان اروپایی و اشتون در گذشته دیده شد؛ یکی از دلایل این رفتارها وادادگی و لبخندهای ما نسبت به غرب است. پس رفتار ما باید در چارچوب انقلاب اسلامی باشد و باید با کنترل و نظارت و نیز با اطلاع و برنامه‌ریزی، افراد را به داخل کشور راه دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا این گونه نیست که وقتی سفرای کشورهای مختلف به کشوری سفر کنند برای هر اقدامی مختار باشند و هر کجا خواستند بروند و بدون برنامه در آن کشور دست به هر اقدامی بزنند.

ممکن است بپسندید...