دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با رهبر معظم انقلاب

روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت:
بسم‌‌الله الرحمن الرحیم

به لطف خدای متعال اولین دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با رهبر معظم انقلاب برگزار شد که ۸ نکته در خلال فرمایشات ایشان خطاب به نمایندگان بیان شد؛
هفتمین نکته مربوط به حوزه سیاست خارجی بود که به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم، بار مسئولیت بنده و سایر همکاران کمیسیون دوچندان شد.
در حوزه داخلی اصل تاکید رهبر عزیزمان توصیه به همکاری و همدلی میان قوای کشور و اتحاد در عین عمل به وظایف تقنینی و نظارتی نمایندگان بود.
نکته اول:مجلس صرفا یک نهاد پرسشگر نیست و نهاد پاسخگو هم هست. پاسخگو به چه کسی؟ در درجه اول به خدا. روزی باید جواب داد که سوال خدا از همه بالاتر است. در درجه دوم پاسخ به مردم.
نکته دوم:در خصوص روابط بین قوا، باید تعامل باشد و همه با هم کار کنند و به هم کمک کنند. توصیه موکد، تعامل سازنده با دولت جدید است. موفقیت رئیس‌جمهور موفقیت همه ما است.در مسائل مهم کشور هم باید صدای واحدی باشد تا نشانه اختلاف ایجاد نشود.
نکته سوم:حاکمیت اخلاق در مباحث صحن علنی مجلس.مجلس باید مرکز انتشار و صدور آرامش به افکار عمومی کشور باشد. حضور نمایندگان در مجامع عمومی و فضای مجازی باید آرامش‌بخش باشد و اختلاف برانگیز نباشد. مخاطب دلگرم شود که طرفدار همدلی هستید. حفظ امنیت روانی مردم وظیفه ما است.
نکته چهارم:بایستی هدف قانون را پیشرفت کشور و خدمت به مردم دانست. خصوصیات قانون خوب: مبتنی بر کار کارشناسی، تاویل‌ناپذیر، قابل اجرا، منطبق بر اسناد بالادستی، ایجاد تراکم نکند.اگر در ارایه طرح افراط شود، خود این ایجاد مشکل می‌کند.مدت‌ها است سیاست‌های کلی قانونگذاری ابلاغ شده ولی قانونگذاری برایش نشده. باید زود قانونگذاری کرد.
نکته پنجم:هدف از نظارت ارتقا کارآمدی دولت است.مبادا خدای نکرده نظارت ناشی بشود از هدفی غیر از این مورد.در باب نظارت نه افراط کنیم نه تفریط. نظارت منصفانه باشد.
نکته ششم:یک هیاتی در مجلس تشکیل شد برای نظارت بر رفتار نمایندگان. فلسفه این هیات چیست؟ گاهی اوقات نماینده‌ای غفلت میکند و یا با هر انگیزه دیگری، اقدام غلطی میکند. در اثر کار او ۲۹۰ نفر از چشم مردم می‌افتند. باید پیگیری شود. آن هیات آن طور که باید و شاید، ظهور پیدا نکرد.
نکته هفتم:در مورد حضور مجلس در مسائل جهانی و سیاست خارجی، مجلس یک وزنه سنگین است. دولت‌ها در دنیا از این وزنه استفاده میکنند. هم در مذاکرات هم در تعاملات. حضور شما در مسائل سیاسی و دیپلماسی لازم است. یک نمونه آن قانون اقدام راهبردی بود، که برخی اعتراض و عیب‌جویی کردند. مطلقا این عیب‌جویی درست نیست.یا حضور در مجامع بین‌المللی و هیات‌های بین‌المجالس یا حتی یک بیانیه مثلا در قضیه فلسطین و غزه خیلی تاثیر دارد. یا گاهی نطق نمایندگان. دولت‌ها از پشتوانه مجالس استفاده میکنند.یا در مسائل خنثی کردن تحریم‌ها مجلس میتواند حضور داشته باشد. راه‌های خوبی وجود دارد برای خنثی کردن تحریم‌ها.
️ نکته هشتم:کار فوری مجلس رای اعتماد به کابینه است.هرچه زودتر کابینه پیشنهادی مشغول به کار شود. دولت و مجلس مسئولیت مشترک دارید. کسی باشد که واجد این ویژگی‌ها باشد: امین، صادق، متدین، از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی، با ایمان، دارای امید به آینده و نگاه مثبت به افق، تشرع داشت باشد، اشتهار به پاکدستی و صداقت داشته باشد. سابقه سو نداشته باشد، نگاه حزبی و گروهی نداشته باشد. تا افراد به درد بخور، متدین و انقلابی سر کار بیایند‌.

+++++++++++++++++++++

مسئله غزه همچنان مسئله اول دنیای اسلام است. آرام نگیرید، ساکت ننشینید. موضوع همان اهمیت ماه‌های اولیه را دارد بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روز به روز خودش را نشان میدهد.

ممکن است بپسندید...