تماشای مستند «بلوار اتحاد»را به مسئولان استان فارس و شهرشیراز توصیه می‌کنم

روح‌الله نجابت طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت:

«این پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارید؛ این بسیار چیز باارزشی است؛ برای اینکه اگر آرمان‌خواهی وجود نداشته باشد راه را گم می‌کنیم؛ این آرمان‌خواهی موجب میشود که ما راه را گم نکنیم و وسط راه، کج و راست و به چپ و راست حرکت نکنیم. این آرمان‌خواهی را داشته باشید؛ این آرمانهای مهم را: عدالت، استقلال، رفع فساد، در نهایت تمدّن اسلامی. آرمان اصلی و واقعی و نهایی، ایجاد تمدّن اسلامی است؛ اینها را از دست ندهید و اینها را مطالبه کنید و بخواهید روی آن فکر کنید؛ البتّه مطالبه‌گری بایستی با شکل‌های منطقی باشد.»
رهبر انقلاب ۱۳۹۹/۰۲/۲۸

در نطق ۲۳ شهریور ۹۹ در مجلس، نکاتی پیرامون عدالتخواهی حقیقی بیان کردم که واکنش‌هایی به همراه داشت؛ از جمله مطالبی که در آن نطق بدان‌ها تاکید کردم موارد ذیل بود:

۱- کسانی حق ندارند عدالت را صرفا خواسته‌ی جماعتی خاص جلوه دهند.

۲- اگر عدالت‌خواهی ذیل عدالت تاریخی و عدالت اجتماعی نباشد این مدل عدالت‌خواهی، کور است؛ تضعیف حاکمیت دینی چه نسبتی با عدالت‌خواهی حقیقی دارد؟ آن نوع عدالت‌خواهی مطلوب خواهد بود که در راستا و بر مبنای ارزش‌های انقلاب و اسلام باشد. سایر رفتارها به نام عدالت‌خواهی هر چه باشد، عدالتخواهی حقیقی و مطلوب نیست و مسلما به بی‌راهه رفتن است.

۳- دنباله‌های جریان تحریف با ارائه تفسیر ساده‌انگارانه از مفهوم والای عدالت و نادیده انگاشتن تمامی خدمات نظام جمهوری اسلامی در تحقق عدالت به دنبال دو چیز هستند؛ یکی ضربه به روحیه مردم و دیگری آدرس غلط دادن برای رفع مشکلات کشور.

۴- اگر به نام عدالتخواهی اخلاق را زیر پا گذاشتیم معنایش چیزی جز انحراف از خط امام و رهبری نیست؛ اگر تقوا همراه با عدالت همراه نباشد عدالت یک شعار توخالی می‌شود.

۵- اگر عقلانیت در عدالت نباشد عدالت به ضدخودش تبدیل می‌شود.

از دوران دانشجویی با برادران بسیاری از جمله آقایان محمدحسین عظیمی و سیدحامد ترابی در دانشگاه شیراز فعالیت دانشجویی داشتم. هم در اصول انقلاب با این دوستان مشترک بودیم و هم در برخی موضوعات اختلاف سلیقه داشتیم. ازجمله این موضوعات مدل عدالتخواهی بود. که بعضا اشتراک نظر و بعضا اختلاف نظر وجود داشت.

فرصتی دست داد تا مستند «بلوار اتحاد» را که اتفاقا این دو برادر، یکی پژوهشگر طرح و دیگری تهیه کننده آن است را ببینم.
مستندی خوش‌ساخت و روان، با سوژه‌ای خوب و تجلی عدالتخواهی ناب، هم در کنش و رفتارهای قهرمان فیلم – مصطفی نوروزی – هم در شیوه روایت مستند.

روح «بلوار اتحاد» گویای چند مطلب است:
الف) عدالتخواهی انحصاری نیست.
ب) عدالتخواهی و مطالبه‌گریِ در چهارچوب نتیجه‌بخش است.
پ) عدالتخواهی غیر از سیاه‌نمایی است.
ت) عدالتخواهی خون دل خوردن دارد اما باید اصول را حفظ کرد.
ث)عدالتخواهی عقلانی گره‌گشاست.

دیدن این مستند را به مسئولان استان فارس و شهر شیراز توصیه میکنم و مهمتر از دیدن، آن را تلنگری میدانم که مستند هم به مسئولان می زند هم به مردمی که از مطالبه‌گری فاصله گرفته‌اند.

ممکن است بپسندید...