نکته اساسی انقلابی ماندن مجلس است

📜| روح‌الله نجابت در صفحه شخصی خود نوشت:

🖋️| توفیق رفیق شد و برای نخستین بار در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی همراه با دیگر همکاران محضر رهبر عزیز انقلاب رسیدم.
بخشی از فرمایشات مهم ایشان که به ذهنم رسید اینجا بماند، در ادامه تقدیم میکنم:

💢 فتح خرمشهر مولود چه عاملی بود؟
جهاد و مجاهدت، ازخود گذشتگی، عزم راسخ، ابتکار عمل، نگاه بلندمدت به آرمان‌ها؛ روح همه این عوامل هم اخلاص لله و توکُّل علی‌الله بود. در همه حوادث کشور، عامل اصلی همین است و اگر این عوامل بود قطعاً پیروزی در پیش است. این‌ها مبانی و اصول حرکت یک جامعه مومن است.

💢 ازخودگذشتگی به چه معناست؟
ازخودگذشتگی همیشه این نیست که انسان جان خود را هدیه کند، یک معنای وسیع‌تری دارد. در بسیاری از موارد از خودگذشتگی به معنای اسیر نشدن در پنجه خواسته‌های حقیر است.
خواسته‌های حقیر، طیفی از خواسته‌هاست، از نشستن بالادست رفیق در یک محفل دوستانه بگیرید تا نشستن بر کرسی ریاست و صدارت در عرصه ملی، از برخورداری از مال دنیا تا برخورداری از وجهه عمومی این‌ها همه خواسته‌های حقیرست.

بحث این است که یک وقتی وظیفه‌ای برای انسان پیش می‌آید، که یکی از این خواسته‌های حقیر سر راه آن وظیفه قرار می‌گیرد، آنجاست که باید روی این خواسته نفس پا گذاشت، این معنای ازخودگذشتگی است.

💢 و امّا مجلس…
مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی مدیریت کشور است، نمایندگان در جایگاه مدیریت کشور در یکی از اضلاع مهم و درجه یک این مدیریت قرار دارند. هر کسی نقشی در مدیریت کشور دارد باید هم توانایی‌های کشور را بشناسد هم نقاط آسیب‌پذیری کشور را بشناسد. دشمن بیش از اینکه به توانایی‌های خود امیدوار باشد، به خطاهای ما امیدوار است. مراقب باشید پهلو به دشمن ندهید…

💢 گفتیم مجلس انقلابی است، بعضی‌ها از این تعبیر خوششان نیامد اما این یک تعبیر حقیقی بود چرا که مردم نمایندگانی را برای این مجلس انتخاب کردند که شعارها و جهت‌گیری‌های آنها انقلابی بود، شعارهای انقلاب به نفع کشور است و مردم هم با انتخاب خود نشان دادند شعارهای انقلاب را می‌خواهند.

💢 کسانی جلوی چشم ما بودند، حرف‌های تند و داغ و آتشین می‌زدند و به تعبیر برخی سوپرانقلابی بودند. همان افراد نتوانستند ادامه بدهند و طاقت نیاوردند. مشکل‌تر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است، چه فرد و چه جمع مجلس.

💢 چند شاخص برای نماینده انقلابی؛ اگر بخواهیم انقلابی بمانیم، چه کنیم؟
▪️ساده‌زیستی و اسیر تجملات و اعیان‌مَنِشی نشدن
▪️امانت‌داری
▪️مسئولیت‌پذیری: مسئولیت قانونی را که تصویب می‌کنید، بپذیرید.
▪️مردمی بودن: نشست و برخاست با مردم. هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم و هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم باشید. باید به مردم کمک کرد، هم شنیدن حرف مردم؛ هم اجرای خواسته آن‌ها در صورت امکان؛ هم روشن کردن ذهن مردم در صورت عدم امکان، این یعنی جهاد تبیین.
▪️دنبال کردن حل مسائل اصلی کشور: سراغ مسائل فرعی رفتن در حالی که مسائل اصلی داریم، جایز نیست.
▪️اجتناب جدی از تبعیض و فساد خودمان
▪️همکاری صمیمانه با دیگر دست‌اندرکاران مدیریت کشور
▪️در عین همراهی با مردم، عوام‌زده و جوزده نشوید
▪️پایبندی به قانون اساسی

⛔ یکی از چیزهایی که نشانه نماینده انقلابی نیست، نطق‌های پرشور اعتراضی است که علامت انقلابی بودن نیست. اعتراض کردن و عصبانیت به خرج دادن علامت انقلابی بودن نیست.

💢 چند توصیه در مورد قانون‌گذاری:
▫️وضع قانون با نگاه جامع و بلندمدت
▫️وضع قانون برآمده از دل سیاست‌های کلی
▫️تقویت بنیه کارشناسی مجلس، مرکز پژوهش‌ها [گزارش‌هایی که اخیراً از مرکز پژوهش‌ها به ما می‌رسد خیلی دلگرم‌کننده نیست] و کمیسیون‌های تخصصی
▫️توجه به برنامه هفتم به صورت مسئله‌محور، بدون کلی‌گویی.
▫️طرحی تصویب نکنید که دولت نتواند اجرا کند و منجر به لوث شدن مسئولیت بشود.
▫️تعداد طرح‌های پیشنهادی نمایندگان زیاد نشود، تراکم طرح‌ها خوب نیست و منجر به ضرورت تنقیح قوانین می‌شود که مجلس در دو سال گذشته در این زمینه اقدامات خوبی داشته است.
▫️اصلاح ساختار بودجه که عملاً تا کنون اتفاق نیفتاده است.
▫️تبیین رسانه‌ای اقدامات مجلس و مصوبات
▫️لزوم ورود دیوان محاسبات به بررسی بودجه شرکت‌های دولتی

💢 واقعا نباید در انتصابات دخالت کنید. زمانی که برای انتصابات فشار به مدیران می‌آورید، اگر آن مدیر عملکرد خوبی نداشت، معلوم نیست از چه کسی باید مطالبه‌گری کرد؟ البته تذکرم به دولتی‌ها این بوده که از نظرات نماینده‌ها استفاده کنند، چرا که نماینده متعلّق به این شهر است، یکی از اصول قانون اساسی مربوط به تفکیک قواست.

💢 در صحبت‌ها و نطق‌ها، مراقب آبروی افراد باشید.

💢 تضرّع و توسّل باید بیشتر شود. عبادت، دعا، تضرّع، توسّل و تلاوت قرآن را زیاد کنید. این اعمال، برکت کار شما را افزایش خواهد داد.

ممکن است بپسندید...