آزمون بزرگ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

روح الله نجابت در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام طی یادداشتی فرایند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را روایت کرد، متن این یادداشت به شرح ذیل است:

فاصله دو هفته‌ای ۲۰ مرداد تا ۳ شهریور روزهای پرفشاری بود تا در اجرای اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای گرفتن رای اعتماد با وسواس و دقت نظر دنبال شود.
اعتماد یا عدم اعتماد نمایندگان به ۱۹ وزیر محترم پیشنهادی برآیندی از جلسات رسمی کمیسیون‌ها با تک‌تک وزرا، جلسات رای اعتماد در صحن، و همچنین جلسات غیررسمی با حضور وزرا یا میان خود نمایندگان برای بررسی موشکافانه و دقیق کارنامه‌ها و برنامه‌های وزرا از یک سو و سلامت و کارآمدی آنان از سوی دیگر بود.
عقب‌ماندگی کشور در بسیاری حوزه‌ها طی ۸ سال گذشته در کنار انتظار به حق مردم برای حل مشکلات مستلزم آن بود که مجلس حسب وظیفه نظارتی خود صلاحیت تک‌تک وزرا را با دقت بررسی کند تا با اطمینان خاطر در نهایت رای خود را بدهد.
بنده به نوبه خود تلاش کردم بار سنگین بررسی صلاحیت وزرا را با کمترین میزان خطا به سرمنزل خود برسانم. اقتضاء وکالت مردم در مجلس شورای اسلامی ایجاب می‌کرد دقت و وسواس در بررسی صلاحیت‌ها دو چندان باشد. از همین رو ضمن احترام به شخصیت تک‌تک وزرای پیشنهادی و نظر رئیس‌جمهور محترم، در خصوص۶ وزیر پیشنهادی، نسبت به شرایط لازم برای تصدی بالاترین مسئولیت در وزارت مربوطه یقین حاصل نشد.
اکنون و با رای اعتماد مجلس به ۵ وزیر از ۶ وزیری که بنده رای اعتماد ندادم، وظیفه می‌دانم ضمن یاری رساندن به همه وزرای دولت سیزدهم از جمله وزرایی که رای اعتماد ندادم، نقش نظارتی مجلس و نمایندگی را با رویکرد کمک به دولت برای حل مشکلات مردم ایفا نمایم.
در فاصله دو سال و نیم کار مشترک مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، برنامه‌های اعلامی تک‌تک وزرا، گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی پیرامون بررسی وزرا و قول‌هایی که برای حل مشکلات مردم در کمیسیون از وزرا گرفته شد ملاک عمل خواهد بود.

اعلام شفاف رای به تک‌تک وزرا پیش از آنکه تلاشی در جهت شفافیت آراء باشد، اعلام روشن موضع در قبال کابینه سیزدهم بود تا به همین صراحت و شفافیت در ادامه کار نیز مطالبات مردمی را پیگیری نمایم.
ان‌شاءالله.

انتهای پیام/

ممکن است بپسندید...