نطق میان دستور روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی + فیلم

بسم الله الرحمن الرحیم

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ ۖ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با گروهی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است!» سوره مبارکه مائدة آیه ۸

همکاران گرامی!

ملت بزرگ ایران!

در شرایطی که از یک سو نظام سلطه در تلاش است با  اوج بخشیدن به فشارها در جنگ تمام عیار اقتصادی علیه مقاومت اسلامی، از هر طریق امت اسلامی را از اعتلای اسلام و ایستادگی به پای آرمان­های رفيع انقلاب اسلامی منصرف نماید و از سوی دیگر عادی­سازی حضور رژیم نامشروع صهیونیستی از طریق برخی کشورهای عربی، خیانت به اسلام، مسلمانان و مردم مظلوم فلسطین است، شاهد آن هستیم که ملت مسلمان ایران همچنان پر قدرت در صحنه ایستاده و تمام و کمال آنچه را که در توان داشته، در مسیر حق گذاشته است. این شرایط هوشیاری بیش از پیش دلسوزان انقلاب و به ویژه نمایندگان مجلس انقلابی را می طلبد.

شرط انصاف آن است که برای ملت صبور و شکور ایران در عمل اقدامات اساسی انجام دهیم.

رهبر انقلاب در پیام خود خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم فرمودند: «باید اذعان کنیم که در دهه‌ی پیشرفت و عدالت، نمره‌ی مطلوبی درباب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم.»

آری عدالت! این مفهوم والایی که خواسته‌ى طبیعى و تاریخى همه‌ى آحاد بشر در طول تاریخ بشریت بوده است، و به تعبیر امام خمینی(که رضوان خدا بر ایشان باد) : معنای جمهوری اسلامی در بودن این مفهوم است و اساساً حضرت حجت بن الحسن العسکری(روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا) قیامشان برای تحقق قسط و عدل و عدالت است. عدالتی در تمام مراتب انسانیت.

کیست که دلش برای عدل و داد نتپد؟

اما مع الاسف اکنون و در نظام جمهوری اسلامی، «عدالت» آن جایگاهی که باید داشته باشد، ندارد، و این به دلیل ضعف هم در مقام فهم و تحلیل و تفسیر است و هم در مقام عمل و تلاش برای دست یابی به آن.

در این خصوص چند نکته قابل توجه است:

نخست؛ کسانی یا جماعتی حق ندارند عدالت را صرفاً خواسته‌ى جماعتی خاصى جلوه دهند.

دوم؛  اگر عدالتخواهی ذیل عدالت تاریخی و عدالت اجتماعی نباشد، به عقیده ما این عدالت، عدالت کور است. تضعیف حاکمیت دینی چه نسبتی با عدالتخواهی حقیقی دارد؟ بر مبنای آن  حرف و عمل همه باید در جهت تقویت نظام اسلامی باشد و نه تضعیف آن- که اگر چنین شود گناهی نابخشودنی است-.

آن نوعِ عدالت­خواهی­ای مطلوب خواهد بود که در راستا و بر مبنای ارزش­های انقلاب و اسلام بر مبنای نظر ائمه(ع) و ولی فقیه باشد. بقیه رفتارها به نام عدالت­خواهی هر چه باشد، عدالت­خواهی حقیقی و مطلوب نیست و مسلما به بی راهه رفتن است.

چه می شود که متاثر از تبلیغات پیچیده و چندبعدی دشمن این همه اقدامات عدالتخواهانه نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی سال های پس از انقلاب به هیچ انگاشته می شود؟ مگر نه در همین روز گذشته قوه قضائیه با متخلفان و مجرمان در راستای اقامه عدل و داد برخورد کرد؟ که جا دارد تقدیر و تشکر کنیم.

البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که به­دنبال آن است پیرو حکومت امیر المومنین(ع) باشد، بسی برتر از اینها است و چشم امید ملت برای اجرای آن به نیروهای انقلابی در گام دوم انقلاب دوخته شده است.

سوم؛ دنباله های جریان تحریف با ارائه تفاسیر ساده انگارانه از مفهوم والای عدالت و نادیده انگاشتن تمامی خدمات  نظام جمهوری اسلامی در تحقق عدالت به دنبال دو چیز است: یکی ضربه به روحیه‌ی مردم و دیگری هم آدرس غلط دادن برای رفع مشکلات کشور است.

چهارم؛ اگر به نام عدالت‌خواهی، اخلاق را زیر پا بگذاریم، معنایش چیزی جز انحراف از خط امام و رهبری نیست. و اگر تقوا همراه با عدالت نباشد، عدالت یک شعار توخالی می­شود.

پنجم؛ اگر عقلانیت در عدالت نباشد گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‌شود؛ که مع­الاسف در سابقه تاریخی ما این موارد مشاهده شده است.

به تحلیل ما همه این ها ریشه در یک چیز دارد، فهم ناقص یا غلط از مفهوم عدالت و عدالتخواهی

برادران و خواهران گرامی!

اگر بخواهیم به سوی عدالت ناب و حقیقی حرکت کنیم چاره ای نداریم جز اینکه فرصت های برابر اقتصادی را برای آحاد مردم فراهم کنیم. « سیاست شفافیت برای همه باید جایگزین افشاگری علیه رقیب شود.»

ما معتقدیم در کشور باید عدالت باشد و ثروت ملى میان همه‌ى مردم تقسیم شود. به همین دلیل در نظام اسلامی، «عدالت مبنای همه‌ی تصمیم‌گیری‌های اجرایی است و همه‌ی مسئولان نظام به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به جدّ و جهد و با همه‌ی اخلاص در این جهت حرکت کنند.

اگر چنین است، که هست، چرا وضع اقتصاد این است؛ چرا وضعیت بورس برای مردم محروم جزء رنج و سختی چیزی ندارد؟ نوسانات ارز چرا به ضرر مردم و توده مردم است؟

آنچه که در جلسه گذشته مورد اعتراض بنده در صحن مجلس قرار گرفت، همین نکته بود که به جای تعدد اولویت های مجلس، به همان بخش هایی که پیشتر در دستور قرار گرفته و نیمه تمام مانده بپردازیم. همکاران عزیز توجه کنید طرح تامین کالاهای اساسی را خود شما رای دادید به فوریت که در کمیسیون بودجه ارجاع داده شد. اما با گذشت مهلت قانونی هنوز در دستور صحن قرار نگرفته است. چه دستاوردی در این بیش از سه ماه داریم که به مردم ارائه دهیم؟

بر این مبنا و منطق چه عدالتی بالاتر از آنکه فرصت­های اقتصادی مثلا در حوزه اشتغال برای  همه جوانان این مرز و بوم مهیا شود؟ چرا مطالبه عدالت به سوی تحقق فرصت اشتغال برابر سوق پیدا نکند؟

من می­خواهم توجه شما را به یک موضوع که مورد تاکید رهبر انقلاب بوده جلب کنم: مبارزه با قاچاق کالا و ارز. رهبر انقلاب هم در سال 95 در دیدار با نمایندگان مجلس گفتند این وظیفه وظیفه مجلس است در مقام تصمیم­گیری و برنامه­ریزی و هم در دیدار با هیئت دولت در 2/6/ 99 فرمودند مجلس باید کمک دهد قوای سه­گانه کارگروه مشترک تشکیل دهند در زمینه مبارزه با موانع جهش تولید، که یکی از اون موارد قاچاق بود. ما چه کردیم؟

همکاران محترم!

در خصوص سامانه های اقتصادی، سامانه­های کنترل قاچاق کالا و ارز؛ موظف هستیم زیرا هم فرمان رهبری بوده و هم تکلیف قانونی بوده که از سال 92 بر زمین مانده.

من از شما عاجزانه و متواضعانه، به عنوان جمله آخر خواهش دارم، تمنا دارم، اگر می خواهیم عدالت تحقق پیدا کند با حرف و شعار نمیشود، در میدان بیاییم یک امر، یک موضوع را به عنوان اولویت مجلس معین کنیم؛ بنظر من هم عقلا و هم ناظر به نقل و فرمایشات رهبری مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

متشکر و ممنون

ممکن است بپسندید...