تلاش برای حل معمای روابط تجاری-اقتصادی ایران و سوریه

روح الله نجابت طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

سفر رییس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه به سوریه به‌عنوان خط مقدم جبهه مقاومت با اولویت و محوریت موضوعات اقتصادی، تلاشی است برای حل معمای روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور که تاکنون لاینحل باقی مانده است.
با وجود سطح بی‌نظیر روابط سیاسی و نظامی میان دو کشور، اما روابط اقتصادی میان ایران و سوریه کمتر از یک میلیارد دلار است یعنی فاصله بسیار زیادی با آنچه که باید باشد دارد.
علیرغم چارچوب‌ها و توافقنامه‌های راهبردی میان دو کشور، چشم‌انداز روابط اقتصادی میان ایران و سوریه چندان روشن نیست و تاثیر روابط سیاسیِ خوب میان دو کشور در عرصه اقتصادی قابل مشاهده نبوده است. شاید بزرگترین مانع در این خصوص فقدان اراده و قاطعیت لازم برای رشد این روابط از جانب تصمیم‌گیران بوده است.
انجام این سفر به دعوت رییس پارلمان سوریه از رییس مجلس شورای اسلامی، در زمانی خاص که هم‌زمان با آغاز به کار دولت‌های جدید دو کشور است، حاکی از تلاش برای ایجاد وفاق حداکثری در هیأت حاکمه ایران و سوریه به منظور حل مشکلات اقتصادی و پیروزی در جنگ اقتصادی تحمیلی به دو کشور است.
به‌نظر می‌رسد پیروزی در جنگ اقتصادی همچون پیروزی در جنگ نظامی امری شدنی است به شرط تسری همان نگاه جهادی به عرصه نبرد اقتصادی برای حل چالش‌های پیش‌رو، چرا که با نگاه‌های معمول وضعیت همان چیزی می‌شود که امروز است و اصلا راضی کننده نیست.
ایجاد فرصت برای بخش خصوصی دو کشور در سایه‌‌ی حمایت و هماهنگی حاکمیت و دولت‌های ایران و سوریه گره گشاست.
عملیات اقتصادی منطقی میان دو کشور باید منفعت اقتصادی طرفین را تأمین کند و این نخواهد شد مگر حل دو مشکل اساسی یکی روان شدن چالش های لجستیک و بروکراتیک از جمله تسهیل حمل و نقل، ترخیص کالا و ملاحظات فنی در حوزه هایی مثل استاندارد و… و دیگری حل چالش تبادل مالی میان دو کشور که برای تک‌تک این چالش‌ها راه‌حل‌هایی مشخص و نتیجه‌بخش وجود دارد.
حل این مسائل می‌تواند منجر به ایجاد و گسترش زیرساخت‌های مبتنی بر مزیت‌های قابل تبادل دو کشور شده و در افق میان‌مدت زنجیره‌های تولید بین دو کشور را شکل دهد.
به عنوان عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در پی توافقات صورت گرفته در این سفر عملیاتی شده و نتایج آن ملموس شود.

انتهای پیام/

ممکن است بپسندید...